18 Lut

W jaki sposób obniżyć poziom cholesterolu?

Wiele osób zmaga się z zwiększonym poziomem cholesterolu, a zwłaszcza frakcji LDL. Gdy wyniki badań morfologicznych jednoznacznie będą wskazywały na przekroczenie dozwolonej normy, należy jak najszybciej zmienić codzienną dietę, a mianowicie zrezygnować z żywności wysoko przetworzonej. Obserwacje wskazują na to, że już po paru miesiącach od stosowania odpowiednio zbilansowanej diety, a więc takiej która dostarcza wartościowych składników pokarmowych w odpowiednich ilościach można zaobserwować poprawę kiepskich wyników badań morfologicznych. Stosowanie diety przeciw cholesterolowej ma więc niebagatelne znaczenie na stężenie cholesterolu w krwi człowieka.
Ludziom których cholesterol jest podwyższony ponad granicę, proponuje się wprowadzenie w życie diametralnych zmian, czyli między innymi zdrowego sposobu odżywiania, co pozwoli uchronić je przed rozwojem groźnej w skutkach choroby miażdżycowej. Zdrowa dieta pozwalająca obniżyć cholesterol polega na ograniczeniu spożycia produktów o dużej zawartości cholesterolu, które jednocześnie spowodują przyrost dobrej jego frakcji, czyli HDL. Dieta ta jest zbliżona do diety śródziemnomorskiej, a więc obfituje w ryby, warzywa i owoce oraz oliwę. Z codziennego jadłospisu eliminuje się czerwone mięso, podroby, tłuste wędliny typu parówki, boczek i salami. Zalecana jest również zupełna rezygnacja z masła, smalcu i twardych margaryn – produkty te obciążają wątrobę. Jeżeli chodzi o nabiał, to warto wykluczyć produkty typu tłusta śmietana, sery – żółty, topiony oraz pełnotłusty twaróg. Zdrowa dieta nie zawiera fast foodów, chipsów, jasnego chleba, alkoholu, ciastek, herbatników, tortów, ciast, chałwy czy lodów. Są za to niektóre substancje, które znacznie mogą obniżyć stężenie cholesterolu, a mianowicie chodzi o kwas gama-linolenowy, karnitynę, lecytynę sojową oraz pyłek kwiatowy. Bardzo ważne jest także dostarczanie odpowiedniej ilości kwasów omega-3, które przyczyniają się do obniżenia zawartości trójglicerydów i cholesterolu LDL, a jednocześnie podnoszą cholesterol dobry, czyli HDL. Można je znaleźć między innymi w tłustych rybach morskich, jak również w oliwie i oleju.